warning...
A "Készleten, 1 napon belül szállítható!" termékekre leadott rendelések még aznap csomagolásra kerülnek. Ha egy terméknél várni kell a szállításra, azt mindenképp jelezzük a termék alatt.

Szűrők


A magas érzelmi intelligencia 16 jele

Egyre többször olvassuk egy-egy ember jellemzése kapcsán, hogy magas vagy alacsony az EQ-ja.

Az érzelmi intelligencia (röviden: EQ) az, ami befolyásolja viselkedésünket, személyes döntéseinket, hogyan gondolkodunk a dolgokról, a világról és hogyan kapcsolódunk másokhoz. Ez befolyásolja, hogy hogyan kezelünk különböző szociális szituációkat.  Érzelmi intelligenciánk hatással van emberi kapcsolataink milyenségére, munkánkra, önmagunkra.

Honnan lehet megismerni a magas érzelmi intelligenciájú embert?

Travis Bradberry ismert pszichológus kutatásai alapján összegyüjtötte a 16 legfőbb szempontot:

1. Széleskörű szótár az érzelmek kifejezésére.

Hogy vagy most: Jól vagy rosszul? Meg tudod pontosan fogalmazni, hogy a kettő között pontosan hogyan? Mindenki tapasztal érzéseket, de csak kevesen tudják érzékletesen megfogalmazni, hogy pontosan miket, és még kevesebben tudják megnevezni. Minél specifikusabban tudjuk megfogalmazni és elmondani másoknak, hogy milyen érzelmet élünk át, annál inkább tudunk rá megoldást is találni.

2. Kíváncsiság másokra.

Függetlenül attól, hogy introvertált vagy extrovertált, a magas érzelmi intelligenciájú ember kíváncsi a körülötte történő, létező dolgokra és emberekre. A kíváncsiság mögött általában nagy adag empátia lapul, ami szintén a magas EQ jele.

3. A változások elfogadása.

Amikor valami változás áll be az életünkben, akkor arra rugalmasan kell reagálnunk ahhoz, hogy a lehető legtöbbet hozzuk ki belőle. A magas érzelmi intelligenciájú embereket ritkán bénítja meg a félelem, ők az akadályokban is a lehetőségeket és a kihívást látják, nem pedig a gátat és a problémát.

4. Saját erősségeink és gyengeségeink ismerete, vagyis az önismeret.

A magas érzelmi intelligenciájú emberek nemcsak ismerik a gyengeségüket és az erősségüket, hanem azt is tudják, hogy miben jók és miben nem. Beismerni, hogy valamiben az átlag alatt teljesítünk, nem jelent belenyugvást, sőt, legalább tudjuk, melyik az a terület, amit fejlesztenünk kéne, az erősségeinket pedig kihasználhatjuk a munkánkban, kapcsolatainkban.

5. Emberismeret.

Nem arról van szó, hogy eleve tudjuk, hogy az adott ember attól, ahogy kinéz, beszél, vagy áll, már azonnal biztosra vesszük, hogy milyen. Az empátia és kíváncsiság, valamint a saját magunk egyre mélyebb megismerése elvezethet odáig, hogy felismerjük az emberek mozgatórugóit.

6. Magabiztosság.

Azt a képességet jelenti, hogy ha sértegetnek, és lekicsinylő kritikákat kapunk, akkor sem veszítjük el az önbecsülésünket, vagy támadunk rá a másikra.

7. A nemet mondás képessége.

Sokkal több stressz éri azokat az embereket, akik nehezen mondanak nemet. A magas EQ-val élő emberek tudják mikor, és hogyan mondjanak nemet, nem rettegnek attól, hogy a másik ember majd kevésbé fogja őket kedvelni, ha nemet mondanak nekik.

8. A hibák és a harag elengedése.

Az érzelmileg intelligens emberek nem rágódnak évekig saját múltbéli hibáikon. Nem felejtik el őket, próbálják elkerülni, hogy újra megtörténjen, tanultak belőle, de nem ez határozza meg az önképüket és a jövőjüket. Ugyanez érvényes a haragra is. A magas EQ-jú embereket is érik sérelmek, őket is bántják, de képesek túljutni rajta majd elengedni.

9. Adni. Csak úgy!

Ha valaki csak úgy ad neked valamit, anélkül, hogy valamit várna viszonzásul érte, óriási hatással tud lenne. Ahhoz, hogy erős érzelmi kapcsolataink legyenek, tudnunk kell feltétel nélkül adni.

10. Nem haragtartóak.

Tudják, hogy a harag az az érzelem, ami csak mérgezi őket és azt is, akire irányul.

11. Örülni annak, ami van.

Bár folyamatosan törekszünk a többre, jobbra szebbre, azt is észre kell vennünk, ami már a miénk. Sőt, Simone Weil szerint meg kell tanulnunk vágyakozni az után, ami a miénk. A magas EQ-jú emberek nem kergetik a tökéletességet, mert tudják, hogy olyan nem létezik, közben pedig hálásak azért, amit már elértek, és erőt merítenek belőle. A Kaliforniai Egyetem kutatói kimutatták, hogy azok, akik napi szinten gyakorolják a hálás gondolkodásmódot, energikusabbak és kiegyensúlyozottabbak, kortizol szintjük (stresszhormon) is alacsonyabb.

12. Kikapcsolódás.

Hiába sikeres valaki a munkájában, időnként el kell szakadnia a stresszforrástól, pihennie kell, kikapcsolódni, töltődni.

13. Negatív gondolatok elutasítása.

A magas EQ-val, azaz érzelmi intelligenciával élő emberek nem ragaszkodnak negatív gondolataikhoz. Nekik is éppúgy vannak, mint másoknak, de felismerik, és helyükön kezelik őket ahelyett, hogy eltúloznák jelentőségüket. Boldogságuk egyébként sem mások véleményei, visszajelzései alapján teremtődik, hanem saját magukból, ezért nehéz is elvenni az örömüket.

14. Nem akarnak tökéletesek lenni.

Az érzelmileg intelligens embereknek nem céljuk a tökéletesség, mert tudják, hogy tökéletesség nem létezik.

15. Tudják értékelni azt, amijük van.

Nemcsak értékelik azt, amilyük van, de hálát is tudnak adni érte.

16. Eleget alszanak.

Tisztában vannak vele, hogy milyen fontos a megfelelő minőségű és mennyiségű alvás. Amikor alszunk csökken a stressz szintünk, az agyunk ekkor dolgozza fel a nap eseményeit.

Fontos, hogy gyermekeinket ebben a szellemben neveljük, hogy Ők megfelelő alapokat kapjanak érzelmi intelligenciájuk kialakulásához.

Mert mi adjuk a gyökereket, és mi adhatunk szárnyakat is Nekik.

 

 Forrás: Themindunleashe, radfigyelek. hu