Minden szülő szeretné a lehető legjobb játékot kiválasztani gyermekének. Lehetőleg olyat, ami fejleszti kézügyességet, kommunikációs képességét, látását, kombinatorikáját, és a gyermek korának éppen megfelelő.
Több tényezővel is elronthatjuk a játék pozitív élményét, hiszen, ha nem a korának megfelelő játékot választunk, akkor, az vagy túl unalmas lesz, vagy nem lesz képes játszani vele, mert a fejlettségi szintje még kevés hozzá. A játék vásárlásánál nem lehet azt az elvet követni, mint például ruha esetében, hogy „majd belenő” a gyerek.
Van, hogy egy játéknál a korosztályokat nem feltétlenül megfelelően sorolják be, ill. a besorolás megfelelő, de más módot is kitalálva az adott játékra, ez a korosztályos besorolás módosulhat.
Mindkettőre nézzünk egy példát!
Társasjáték 3-6 éves korú gyerekek számára - ez áll a dobozon, de a játék felfedezésekor és sokadik játszásra is kiderült, hogy ez a fajta játékszabály egy gyengébb 3 éves gyerektől a kb. 4,5 éves korú gyermekeket köti le maximum.
A játék során egy igen rövid pályaszakaszon kell végighaladni a gyerekeknek úgy, hogy minden 2. vagy 3., sötéttel megjelölt mezőre lépve felborulnak a bábuikkal, és csak akkor mehetnek tovább, ha a pörgettyűvel (ez a dobókocka itteni megfelelője: például +1, +2, -1, „segítség kártya” megszerzése, stb. pörgetési lehetőségekkel) „segítség kártyára”pörgetnek, mert ilyenkor választhatnak a 3, egyébként teljesen azonos „tudású” segítő közül egyet. Ha egy ilyen „segítő”-vel rendelkezik az adott játékos, akkor felállhat és továbbmehet. Aki előbb ér be, az nyer. Ennyi. Pont.
Többen, egészen pontosan több 4-5 éves gyermekkel rendelkező család is kipróbálta, és sajnos igaz mindnyájunknál, hogy a 4,5-5 éves gyereket két-három játszma erejéig leköti, de hamar ráun, vontatottnak érzi. Számukra ez már nem nagy kihívás, ellenben a 3-4 évesek valóban élvezik.
Ennek okán a játék valódi korosztályos besorolása: 3-(max.)5 évre tehető.
Dobble, amit a gyártó 6 éves kortól ajánl, de annyira sokoldalú játék, hogy már 3 évesek kedvence is lehet, és általában lesz is. Természetesen, még akkor nem a gyártó által meghatározott 5 különböző szabály szerint, bár azok szerint is a 4,5-5 évesek kőkemény csatákat vívnak, és simán lekörözik még akár a felnőtteket is.
Ez egy azonosság megfigyelő reflex kártyajáték
Erre a villámgyorsaságra még, ismétlem MÉG nem képes egy 3 éves, de arra már most briliáns játék, hogy egyéni játékban játsszon megfigyelős, azonosság kereső játékot!
Tegyük elé a teljes paklit képpel felfelé, majd vegyünk ki belőle egy lapot, az lesz az Övé.
Ezek után mondjuk meg Neki, hogy szerezze meg a pakli összes lapját magának úgy, hogy keresse meg a saját lapja és a fő pakli felső lapja között az egyezőt, és mondja meg, hogy mi az. Ha ügyesen eltalálta, akkor megnyerte azt a lapot, leveheti azt a fő pakli tetejéről és rárakhatja a saját lapjára, így innentől most az lesz az a lap, amit majd össze kell mérni a fő pakli felső lapjával. És így tovább.
Az első 3-4 játéknál érdemes odaülni mellé, és megerősíteni abban, ha megtalálta a megoldást, hogy „milyen ügyes”, „micsoda sasszem”, „aztaa!!”, stb., mert ezzel olyan „gellert” kap a gyerek, ami, mint valami adrenalin hajtja majd tovább, hogy minél több elismerést, dicséretet zsákoljon be az imádott szülőtől, nagyszülőtől, pedagógustól.
Rendkívül jól fejleszti a gyermek FIGYELMÉT, megfigyelőképességét, látását, türelmét. Hiperaktív, figyelemzavaros gyerekek számára kihagyhatatlan játék! És már 3 éves kortól!
Miután pedig több ilyen egyszemélyes játék után ráállt a gyermek szeme a különféle ábrákra, azok nagyságbeli eltérésétől függetlenül is (mert ez az, ami nehéz!), valamint megtanulta az ábrák nevét, már jöhet a kihívás, a játék valódi szintjére, első szabályára lépés: versenyezni valakivel a több kártya megszerzéséért.
Ne csodálkozzunk, ha 3-4 éves gyerekünk laposra ver egy idő után. És az sem véletlen, hogy ezt a játékot 99 éves korig ajánlják. Megunhatatlan!
Bővebben, csak mert nagy kedvenc, az 1. szabály (legyen ez az alap, a játékmegismertető, játékfelfedező szabály): Adj játékosonként egy koronglapot lefordítva, melyen majd 8 különböző ábrát találsz (tárgy, élőlény, növény, égi jelenség, stb.), majd a többi koronglapot, képpel felfelé, helyezd egy pakliba úgy, hogy mindenki lássa, és elérje!
Megfordítjátok a korongjaitokat, és elindul a fergeteges-pörgős játszma a minél több korong megszerzéséért. Akkor kaphatod meg a pakli tetején levő korongot, és válhat az ezáltal a saját paklid első (felső) kártyájává, ha megnevezed azt az 1, azaz egy dolgot (ábrát), ami megegyezik a fő paklin és a saját lapodon (majdan kialakuló paklid legfelső lapján). Ennek a dolognak a nevét kell bekiáltanod. Aki előbb rikkantotta el magát, és persze helyesen nevezte meg az egyező ábrát, az viszi a lapot és lesz az új, felső lapja, amit a fő pakli új felső lapjával újból össze kell vetnie VILLÁMGYORSAN.
Forrás: www.noivilag.hu